Inloggen Aanmelden
Caspar van Sliedregt
Uncategorized

Businessplan voor muzikanten

24 weeks
Intermediate
85 lessons
1 quiz
36 students

In dit cursusprogramma ga je onder begeleiding van een studiecoach zelf praktisch aan de slag met je muzikale businessplan. Maar wat is er eigenlijk voor nodig om een muziek onderneming te ontwikkelen? Verbeter de muzikale ondernemer in jezelf én ontdek je waar jouw unieke kracht ligt.

Wat je mag verwachten

We nemen je aan de hand bij het ontwikkelen van zelfstandig leiderschap vanuit jouw muziekbedrijf. We helpen je om stap voor stap een professioneel én realistisch plan van aanpak voor jouw muzikale loopbaan te ontwikkelen. We bespreken alle facetten die meespelen in het op poten zetten van een geslaagde strategie om jouw act naar een hoger level te tillen. Ontdek wat je écht wilt en bepaal je doelen. Leer op een toegankelijke manier hoe je je doelen kunt verwezenlijken.

Resultaat

Je bent gegroeid als muzikant of muzikaal ondernemer. Je weet wat leiderschap van je vraagt. Je hebt meer zelfinzicht én je hebt een praktisch compleet en professioneel businessplan op zak waarmee je jouw band of act naar het volgende niveau kunt gaan tillen.

De volgende onderdelen komen in de cursus aan bod.

  • Wie ben jij
  • De industrie
  • Biografie en betrokkenen
  • Identiteit
  • Jouw niche
  • Jouw producten
  • De marketing
  • Releasen en optreden
  • Distributie
  • Video
  • Van kracht en zwakte
  • Best case scenario
  • Evenementen
  • Samenwerken
  • Songwriting
  • Aanvullende inkomsten
  • Crowdfunding
  • Externe financiering
  • Businessplan afronden
  • Week 1: Het hoe en waarom

    In deze eerste week starten we gemakkelijk. Dat is misschien ook wel fijn na een intensieve startdag. Na de introductie gaan we aan de slag met de basis; We downloaden de template en bespreken het hoe en waarom van een businessplan voor muzikanten.

  • Week 2: Stel jezelf voor

    Je hebt het eerste onderdeel van de cursus al afgerond: jouw plan van aanpak is klaar. Nice. Je weet nu waarom je een businessplan schrijft, en hoe en wanneer je aan het werk gaat om het plan te realiseren. Je hebt een belangrijke (eerste) stap gezet in het verwezenlijken van jouw ambities. Nu gaan we les voor les jouw businessplan verwezenlijken. In dit tweede onderdeel schrijf je steeds, onder onze begeleiding, een onderdeel van het plan. Zo ontstaat er in de komende weken meer helderheid in jouw hoofd en op papier over hoe jouw weg naar succes eruit zal zien. Ready to go!

  • Week 3: De industrie

    Als je verder wilt komen met je muziek, is het van belang dat je het speelveld waarin je je begeeft, kent. Als muzikant is de zogenoemde ‘muziekindustrie’ het wereldje waarin jij je wilt manifesteren. Volgens Wikipedia is de muziekindustrie de industrie die zich bezighoudt met het creëren, uitvoeren, promoten en behouden van muziek. De grote meerderheid van deze markt was in 2015 in handen van Universal Music Group, Sony Music Entertainment en Warner Music Group. Andere labels worden aangeduid als onafhankelijke labels. Er is naast de labels een grote partij die zelfstandig muziek maakt: de ‘independent’ of ‘Indies’. Onze meeste leden behoren tot deze groep. Zij werken volgens het DIY (Do It Yourself) principe, waar we hen in ondersteunen.

  • Week 4: Biografie en betrokkenen
  • Week 5: De identiteit
  • Week 6: De niche

    Het kennen van jouw (potentiële) publiek is een absolute voorwaarde voor het bereiken van de juiste mensen, en daarmee het bereiken van succes. Als jij weet wie jouw doelgroep is, weet je wat je aan het doen bent. Je kunt dan pas je strategie vaststellen. In deze les bepaal je op welke doelgroep je je richt. Of beter, je kiest je niche.

  • Week 7: De producten

    Als jij het goede voornemen hebt jouw muzikale carrière een boost te geven, ontkom je er niet aan. Je moet als onderdeel van jouw masterplan een muzikale release hebben. Kun je niet zonder het uitgeven van een album, EP of single een boost geven aan je carrière? In theorie kan dat. Je gaat meer optredens regelen, jezelf actiever promoten, rondkijken voor nieuwe samenwerkingen en geeft je performance een likje verf. Maar of dat voldoende is? Wij kwamen tot de conclusie van niet. In de muziekindustrie draait alles om hét momentum. En dat momentum creëer je met een nieuwe single, of traditioneel, met een nieuwe cd waarvan je weer singles uitbrengt. Rond deze nieuwe releases bouw je een feestje, een tournee, promotiemateriaal. Nogmaals, je bent natuurlijk vrij om te doen en te laten wat je wilt. Maar een professioneel businessplan centreert zich rond een nieuw album, of een re-release van reeds bestaand werk. Kanttekening bij de laatste optie: het oppoetsen van ouder werk, werkt in de praktijk haast alleen als je al een afzienbaar succes hebt geboekt met deze songs. Een album of nummer dat een tijd geleden niet tot de doorbraak leidde, gaat dat nu hoogstwaarschijnlijk ook niet doen. Maak een frisse nieuwe start! Met nieuwe geluiden en nieuwe producten.

  • Week 8: De marketing

    Volgens de American Marketing Association omvat marketing “…een verzameling van processen voor het […] communiceren en leveren van waarde voor klanten”. Klinkt wat abstract, maar als we een vertaalslag maken naar muzikanten, zie je ineens hoe relevant marketing voor jou kan zijn: marketing bestaat uit die activiteiten waarmee je jouw muziek overbrengt en waardevol maakt voor fans. Marketing is (even kort door de bocht) het promoten van je muziek. Zoals we steeds benadrukken, het maken van muziek is jouw kwaliteit, waar je flink wat tijd en toewijding in stopt. Maar als je succesvol wilt zijn met je muziek, is het cruciaal dat je weet hoe je jouw muziek op een effectieve manier aanbiedt aan jouw niche. Je moet je muziek gaan ‘marketen’. Omdat dit vermoedelijk verder van je afstaat dan musiceren, gaan we je daar in deze les het nodige over uitleggen.

  • Week 9: Releasen en optreden

    We hebben gekeken naar wat jouw muzikale identiteit is, wat jouw niche is, wat je gaat uitbrengen, en hoe je jezelf in de markt zet. Er ligt een concept klaar van een band of artiest, die er op een weloverwogen manier aan werkt om te groeien. In deze les zullen deze elementen meer samen worden gebracht. Met het pakket aan kennis en inzicht dat je al verworven hebt gaan we werken aan het inrichten van jouw release en het plannen van -bijbehorende- optredens.

  • Week 10: Distributie

    In de voorgaande opdracht heb je al zijlings nagedacht over de verkoop van jouw album. In deze les ga je er echt voor zitten: de (online) distributie van jouw album. Natuurlijk verkoop je je album bij optredens. Maar geef je je muziek ook in consignatie bij lokale winkels? En ben je te vinden in de ouderwetse platenzaak? Tegenwoordig is digitale distributie een must. Jouw album moet minstens te vinden zijn op Spotify en YouTube.

  • Week 11: Video

    Video wordt steeds toegankelijker. Omdat iedereen tegenwoordig wel bewapend met smartphone door het leven gaat, worden er heel wat filmpjes geschoten en gedeeld. Jij kunt als artiest niet achterblijven, en moet een manier vinden om video te maken die opvalt in de grote massa (online) filmcontent. Zowel het maken van een good old videoclip, als het schieten van aanvullend beeldmateriaal behoort tot het standaard curriculum van iedere min of meer gevestigde muzikant. Dus: aan de slag!

  • Week 12: Van kracht en zwakte

    Al waren de voorgaande lessen meer praktisch van toon, deze les vraagt om wat bezinning. Vandaag hoef je minder te doen of te plannen, maar vragen we je eens goed en eerlijk naar jezelf te kijken. We willen met je gaan ontdekken wat jouw sterke en zwakkere kanten als muzikant zijn.

  • Week 13: Goal!

    Al aan het begin van deze cursus heb je het doel van jouw businessplan bepaald. We hebben je gevraagd wat je wilt bereiken met de muzikale ‘onderneming’ die je de afgelopen weken uitvoerig hebt bestudeerd en beschreven. Hopelijk heb je dit steeds helder voor ogen gehad en zie je nu ontvouwen hoe je dat doel gaat behalen. In deze les gaan we dieper in op jouw doelen.

  • Week 14: Best case scenario

    In het verlengde van de voorgaande les, gaan we vandaag kijken naar de scenario’s die jij kunt schetsen aan de hand van de verwachtingen in jouw ‘masterplan’. Wat is het best mogelijke resultaat? En hoe ziet het scenario eruit als één en ander jammerlijk mislukt? Door je best en worst case scenario uit te werken, kun je erover nadenken hoe je om kunt gaan met onverwachte successen en tegenslagen.

  • Week 15: Evenementen (optioneel)
  • Week 16: Samenwerken (optioneel)
  • Week 17: Songwriting (optioneel)
  • Week 18: Aanvullende inkomsten (optioneel)
  • Week 19: Crowdfunding (optioneel)
  • Week 20: Het prijskaartje
  • Week 21: Externe financiering en rechtsvorm (optioneel)
  • Week 22: Redigeren, concluderen, samenvatten
  • Week 23: Redigeren
  • Week 24: Samenvatting, conclusies
  • Week 25: Tadaaaa!
Deze cursus is bedoeld voor solo-artiesten, bandleden, producers, artistmanagers, bandcoaches en label eigenaren.
In ieder geval een computer of tablet met een internetverbinding voor toegang tot het online lesmateriaal en de online live-lessen.

Om vragen te kunnen stellen tijdens de live-lessen is een microfoon benodigd.

Een webcam is niet vereist maar wel prettig om face-to-face aan de live-lessen te kunnen meedoen.
We raden je aan om minimaal 3 uur per week beschikbaar te zijn. Het volgen van de wekelijkse live-les duurt gemiddeld een uur en je hebt minimaal twee uur per week nodig voor het lezen van het cursusmateriaal en uitwerken van opdrachten.
Main Content