Optredens regelen: De do’s volgens Hedon programmeur Erik Delobel

Ken je dat? Een afwijzing op jouw mail met een verzoek om te mogen komen optreden. Waarschijnlijk wel. Veruit de meeste acts die hun bio en demo mailen krijgen nee (of niets) te horen. Eenvoudig omdat er bij programmeurs veel meer speelverzoeken binnenkomen dan dat er podium te vergeven is. Hoe zorg je nu dat jij tot dat kleine percentage behoort dat zichzelf wél in de kijker speelt? Erik Delobel, verantwoordelijk voor de programmering van het Zwolse poppodium Hedon vertelt wat je moet doen en laten.

Als muzikant wil je dat de juiste personen je demo oppikken. Zo iemand is Erik Delobel. Als hoofd programmering bepaalt hij wie er mag optreden in Hedon. Erik: “Ik krijg dertig tot veertig mails per dag met demo’s. Om op te vallen in deze vloed van verzoeken zijn er een aantal do’s en don’ts. Maak het aantrekkelijk voor een programmeur om je een kans te geven.”

Laat zien dat er een publiek is voor je act

Voordat een band geboekt wordt, moet een podium er vanuit kunnen gaan dat deze, op zijn minst, kostendekkend is. Erik: “Hedon moet geld uitgeven (huiskosten, promotie, catering en zo verder) om jou te laten spelen. Die kosten moeten opwegen tegen de opbrengsten van ticketverkoop en consumpties. Ik wil daarom zien dat er een publiek is voor jouw act. Omdat ik daar onmogelijk bij iedere mail research naar kan doen, moet jij me daarvan overtuigen.” Dus laat zien dat jouw optreden –zelf geregelde- media aandacht krijgt (plaats je optreden in een bredere context van een crowdfunding project, een opvallende release of een sociaal maatschappelijk project). Meld het als je recent een uitverkochte gig had. Laat het weten als je meedeed aan De Popronde, of als je nieuwe album als warme broodjes over de toonbank gaat.

Schrijf een goede bio

Wij hamerden er al vaker op: Zorg dat je biografie kort en catchy is! Bij een slechte, onduidelijke of langdradige bio is de lezer al afgehaakt voor hij je demo gehoord heeft. Erik bevestigt: “Een verhaal waarin uitgeweid wordt over de middelbare school waar de bandleden elkaar in 2010 ontmoetten belandt in de prullenbak. Ik wil in een paar zinnen snappen met wie ik te maken heb. Wees to the point. Ook belangrijk: refereer naar de juiste bands als je je sound wilt omschrijven. Zet hierin niet te hoog in. Als je je muziek met die van U2 vergelijkt ben je niet erg specifiek en kan de demo alleen maar tegenvallen.”

Stuur een link in plaats van mp3

Geen enkele programmeur gaat vijf mp3 bestanden binnenhalen en beluisteren. Doe Erik en zijn collega’s een plezier, en neem in plaats daarvan een url op in je mail met luisterbaar materiaal. De kans is dan vele malen groter dat jouw muziek de aandacht krijgt die het verdient.

Kom met een concreet verzoek

Het is voor programmeurs aantrekkelijk om jou te boeken als je met een helder verzoek komt. Bij Hedon komt vooral de vraag binnen ‘of we een keer kunnen komen optreden’. De programmeur moet dan niet alleen gaan beoordelen of jullie daar geschikt voor zijn, maar ook hoe je past in de programmering. Stel voor of je misschien als support welkom bent bij band x, die over ruim een maand in de grote zaal staat. Laat zien waarom jouw sound aan zal slaan bij de fans van betreffende act, of dat je door jullie fans meer ticketverkoop verwacht. Zo onderscheid je je van de rest, maak je het makkelijk om je te boeken en –Eriks volgende advies- laat je zien dat je je huiswerk gemaakt hebt.

Doe je huiswerk

“Verdiep je in het podium, de programmering en de persoon die je gaat benaderen.” Bij Erik doet een mail die aan hem persoonlijk gericht is het veel beter dan een standaardmail aan ‘Beste programmeur’. Een bulkmail is misschien sneller verzonden, maar het effect hiervan meestal minimaal. Zorg dat jij serieus wordt genomen door degene die je benadert serieus te nemen. Onderzoek of/hoe een podium bij jouw act past en hoe jij past in een programma. Make sure dat je de juiste persoon met de juiste vraag benadert. Dus even googlen, rondvragen en vooraf een telefoontje naar de locatie.

Kortom: Stuur jij Erik een oeverloos doch vaag epistel over jouw band, die een beetje klinkt als Nirvana en het leuk lijkt om haar debuutoptreden op het hoofdpodium van De Melkweg te doen, om vervolgens te verwachten dat hij braaf je 16 mp3’s download? Doe het anders of geef het op. Nu weet je wat je wél moet doen. In onze volgende blog legt Erik uit wat je maar beter kunt laten, om je kans op succes te vergroten.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog Getagged