Drie inzichten voor ambitieuze muzikanten

Inzicht 1: geef je muziek niet weg maar doe het cadeau!

Is de muziek die je hebt gemaakt gratis? Natuurlijk niet! Veel muzikanten beseffen te weinig wat hun werk waard is. Je hebt maanden, misschien wel jaren gewerkt aan je muziek. Je hebt geld uitgegeven aan instrumenten, huur van de opname studio, de cd perserij en niet te vergeten; al die uren van jouw onbetaalde arbeid. Je muziek vertegenwoordigt dus een bepaalde waarde. Maar als je dat aan niemand verteld, zal ook niemand dat weten!

Vertel mensen dus je verhaal. Dat je geploeterd voor- en geïnvesteerd hebt -in je opnames. Dat je hebt samengewerkt met muzikanten, studiotechnici en producers. Dat je na lang overdenken geïnvesteerd hebt in de perfecte verpakking die de boodschap en kwaliteit van je muziek vertegenwoordigt. Vertel je publiek dat je het met zorg en liefde is gemaakt.

Kan ik mijn muziek dan niet weggeven vraag je je misschien wel af? Jazeker wel. Maar doe het onder begeleiding van je verhaal! Met je verhaal erbij geef je geen gratis (lees: waardeloos) prullaria weg. Wanneer je jouw muziek verpakt in een verhaal geef je een cadeau van waarde. Je doet er je publiek een groter plezier mee. Ze zullen je muziek met meer aandacht beluisteren en hoger waarderen en je geeft ze met je verhaal (over wat het je heeft gekost tot dit eindproduct te komen) een prachtige gelegenheid je muziek op waarde te schatten en om fan van je te worden.

Inzicht 2: doe het zelf of doe het niet

Professionals in de muziek industrie, zoals; boekers, managers, labels en publishers kijken altijd eerste naar wat je als artiest al op eigen kracht gedaan en bereikt hebt. Er zijn zoveel tools en promotiekanalen voor muzikanten dat er gewoonweg geen excuus meer is voor een artiest om niet op zijn minst een kleine ‘buzz’ te genereren. En ‘gewoon’ goede muziek hebben is allang niet meer genoeg om de volle aandacht te krijgen.

Wanneer je niet bereid bent te werken aan de basics dan is de kans erg klein dat een muziekindustrie professional het risico neemt tijd (en dus geld) in je te investeren. Daarom: doe het eerst zelf om zo de aandacht van de industrie te verkrijgen. Zij kunnen je dan verder helpen!

Inzicht 3: rijk worden is geen drijfveer

Je wilt van je muziek leven. En dat is een terechte wens. Maar wees je er van bewust dat geld verdienen in de muziekindustrie niet bepaald gemakkelijk is. Dus wanneer je primaire doel is om rijk te worden ga dan de Biotech in of ga beleggen! Succes behalen in de muziek industrie betekend altijd hard werken en je zuurverdiende geld investeren in jezelf, je band en je promotie. Dat is in ieder geval zo in het begin stadium. Wanneer je dat er niet voor over hebt, dan heb je gewoon een super leuke hobby! Ook daar is gelukkig niets mis mee.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog Getagged