De allerbeste merch tafel

Oefenruimte, opnames, promotie; ze kosten allemaal geld. En dat terwijl op veel plekken de gages voor optredens steeds verder naar beneden gaan. Daarom vier tips om je inkomsten tijdens optredens een boost te geven; Geld verdienen met je merchandise tafel doe je zo!

1. Steek tijd in een goede inrichting

CD’s, shirts, vinyl, stikkers; wie gegrepen wordt door muziek wil dat graag uitdragen. En jij wilt het vast graag verkopen om je band kas mee te spekken. Om je verkoop ook daadwerkelijk een boost te geven is het wel van belang dat je merchandise tafel er goed een aantrekkelijk uitziet. Ga maar na; zou je zelf eerder geneigd zijn te kopen uit een slecht verzorgde winkel met lege schappen of een mooie winkel met volle en goed ingerichte schappen? Zorg er dus op zijn minst voor dat er een mooi kleed over de tafel heen ligt. Zorg dat je producten van goede kwaliteit zijn. Stal je producten mooi uit en zorg dat er voldoende producten zijn! Combineer producten in een bundel met korting om je product aanbod te vergroten, bijvoorbeeld: CD+Shirt+Sticker van €28 voor €18.

2. Promoot je tafel

Creëer ‘awareness’ rondom je merchandise tafel en zorg dat je publiek ook wat aan die awareness heeft. Laat bijvoorbeeld je vriendin tijdens of tegen het einde van je optreden flyers met kortingsbonnen uitdelen in het publiek. Laat haar ook melden dat er gelimiteerde voorraad is. Dit helpt bij het opwekken van nieuwsgierigheid bij je publiek. Reken maar dat een deel van die mensen op zijn minst even een kijkje komt nemen. Wees vooral niet bang om je product actief aan de man te brengen. Je publiek vinden dat over het algemeen leuk en sympathiek, maar sla er niet in door.

3. Meet & Greet bij je tafel

Zorg er voor dat er iets te beleven valt bij je merchandise tafel. Een goede inrichting en ‘Awareness’ creëren helpt al veel maar je kunt veel meer doen dan dat! Kondig voor je een na laatste nummer aan dat jullie enorm hebben genoten van de avond. Geef aan dat je hoopt dat dit voor iedereen zo is. En kondig aan dat je graag kennis maakt met nieuwe mensen en het fijn vind weer bekende gezichten te zien. Eindig met: “We komen even 15 minuten op adem backstage en we zien je daarna graag bij de merchandise tafel”. Zet je laatste liedje in. Eindig je optreden. Bedank je publiek en voor jullie aftreden van het podium geeft je nog aan; “Tot zo bij de merchandise tafel!” Tenzij je muziek echt bij niemand in de zaal in de smaak valt gaat dit zeker voor je werken.

4. Weg met vaste prijzen

Hoewel het klinkt als een experiment waarmee je jezelf al gauw tekort doet, zijn er steeds meer artiesten die geen prijskaartje aan hun muziek hangen. Ze laten kopers zelf bepalen wat ze over hebben voor bijvoorbeeld een cd. En dat levert interessante resultaten op, want veel kopers willen niet als een afzetter overkomen. Als band kun je profiteren van de gunfactor. Zoals Amanda Palmer het een tijdje geleden tijdens haar TEDTalk verwoordde:

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog Getagged