Ambitie? Zie je band als bedrijf

Je wilt meer dan alleen hobbyen op je zolderkamer, maar hoe pak je dat nu aan? Het antwoord is je band meer als een merk te zien. Dat betekent een goed product neerzetten, marketing doen, klandizie opbouwen en behouden. Wanneer je dit goed wilt doen dan begint dit met een plan. In deze blog geven we je drie concrete tips, die je helpen bij het plannen van je merk.

1. Maak van je band een merk met een plan

Je merk kun je zien als het geheel van wat je doet en hoe je overkomt op de wereld. En ook hoe je je onderscheidt van anderen. Om een sterk merk te worden is het belangrijk om zaken gestructureerd aan te pakken. Een goede eerste stap is je ideeën en plannen op papier te zitten. Schrijf op waar je sterke punten liggen en waarmee je het verschil maakt. Is dat door je muzikale aanpak, je teksten, je live show of nog iets anders?


2. Doelstellingen formuleren

Een plan maken betekent ook doelstellingen formuleren. Dit helpt je om je ambities concreet te maken. Stel vast wat je wilt bereiken. Denk aan het aantal optredens, of dat je een single, EP of een heel album wilt maken. En op welke termijn je dit wilt doen. Maak je doelen vooral meetbaar en tijdsgebonden. Om een idee te geven: bepaal bijvoorbeeld hoeveel liedjes je op je album wilt hebben, wanneer het af moet zijn, hoeveel je het eerste jaar ervan wilt verkopen en met welke factor je fanbase moet groeien. Het schept orde en dit plan kun je ook gebruiken om anderen te informeren, wat erg handig is bij het zoeken naar een label of boeker.

3. Bestudeer je klanten

Het publiek speelt als vanzelfsprekend een cruciale rol bij jouw succes. Zeker bij muziek kan er een bijzondere band ontstaan tussen product/artiest en fan. Denk daarom als een marketeer en wees je ervan bewust wie je klant is.Als muzikant zul je vast al een beeld hebben van jouw publiek, maar het is goed om eens na te gaan of dit beeld ook strookt met de werkelijkheid. Weet je voor wie je het doet, dan kun je ook kijken wat hun voorkeuren zijn qua geluidsdragers en merchandise. Geef ze aandacht en beloon ze met speciale dingen, zoals toegang tot verborgen tracks, early bird kortingen of spreek wat eerder met ze af voor een meet & greet. De truc is om mensen een mooie beleving te geven. Voorkom daarbij dat je gelijk de nadruk legt op (cd- of kaart)verkoop. Het gaat om een langetermijnrelatie, waarin muziek centraal staat.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog Getagged